Roaming-maksut poistuivat EU- ja ETA-maissa LPO Mobiili -liittymistä

Kotimaisen hinnan lisäksi perittävät roaming- eli verkkovierailumaksut matkaviestinpalvelujen käyttämisestä poistuivat EU- ja ETA-maissa matkustettaessa 15.6.2017 alkaen. Muutos koskee puhelujen soittamista ja vastaanottamista sekä tekstiviestien lähettämistä ja vastaanottamista sekä tiedonsiirtoa.

Puhe ja SMS kuten kotimaassa

Jatkossa liittymän verkkovierailukäyttö kuluttaa kotimaisten puhe-, viesti- ja/tai tiedonsiirtopakettien käyttömääriä. Jos asiakkaalla ei ole paketteja käytössään, veloitus tapahtuu asiakkaan sopimukseen määritetyllä yksikköhinnalla (puhe min, sms kpl, tiedonsiirto Mt). Rajoittamattomat puhe- ja tekstiviestipaketit toimivat EU- ja ETA-alueella ilman käyttörajoituksia kuten kotimaassakin.

Operaattorilla on kuitenkin mahdollisuus soveltaa tiedonsiirtoon ns. kohtuullisen käytön periaatetta ja rajoittaa asiakkaidensa rajoittamattomien liittymien tiedonsiirtomäärää EU- ja ETA-maissa. Tämän lisäksi operaattori voi periä tiedonsiirrosta säänneltyä lisämaksua kohtuullisen käytön ylittävältä osalta.

Kohtuullisen käytön datakatto

Rajoittamattomissa liittymissä, joissa tiedonsiirto tarjotaan verkon tai liittymän sallimalla enimmäisnopeudella tai joissa nopeutta hidastetaan portaittain 512kbps tai 64kbps, Ainacom rajoittaa tiedonsiirtomäärää EU- ja ETA-maissa. Sitä rajoitetaan viranomaismäärityksen mukaisesti seuraavalla tavalla:

Asiakas saa kuluttaa EU- ja ETA-maissa liittymäpaketista riippuen 1,5–8,2 Gt tiedonsiirtoa per laskutuskuukausi. AinaCom tiedottaa asiakasta tekstiviestillä hieman ennen rajan täyttymistä sekä rajan tullessa täyteen. Jos asiakas jatkaa tiedonsiirtoa rajan täytyttyä, astuu voimaan tiedonsiirron lisämaksu. Lisämaksu määräytyy säännellyllä tukkutason verkkovierailupalvelujen enimmäishinnalla, joka on 7,70€/Gt.

Verkkovierailumaksuja sovelletaan ajoittaiseen matkusteluun. Ne eivät kata pysyvää oleskelua muissa Euroopan unionin jäsenvaltioissa tai ETA-maissa. AinaCom voi milloin tahansa tarkistaa tilanteen yksittäisen liittymän osalta ja veloittaa huomautusmenetelmän jälkeistä lisämaksua liittymän EU- ja ETA-alueen hinnoittelussa.

Asiakaspalvelu

Kysy tuotteista ja palveluista. Asiakaspalvelumme vastaa numerossa (02) 858 01 arkisin klo 8.00-16.30.

LPO MOBIIILI -asiakkaana voit myös soittaa erilliseen puhelinasiakaspalveluun (02) 858 0500. Puhelinasiakaspalvelu palvelee ma-pe klo 8-20 ja la 9-16.  Myös katoamis- ja varkausilmoitukset, sekä PUK-koodin kyselyt  kellon ympäri (24h) voit tehdä tähän numeroon.

Error message